Försäljning

Hur du utnyttjar fördelarna med kvalitativa undersökningar

Kvalitativa undersökningar involverar förstahandsiakttagelser genom intervjuer och fokusgrupper. Genom metoder som telefonintervjuer kan företag få en djupare förståelse för sina kunder


När vi tänker på undersökningar, tänker vi ofta på webbaserade enkäter eller en enskild fråga, för att betygsätta en produkt eller tjänst på skala 1-10. Tänk på någon produkt eller tjänstrecension på Tripadvisor eller Google. Däremot sträcker sig kund och marknadsundersökning längre än den enkla kvantitativa insamlingen av data. Här kommer några sätt att dra nytta av fördelarna med kvalitativa undersökningar och varför du bör överväga att använda kvalitativ insamlingsmetod som komplement i din nästa undersökning. 

Vad är kvalitativa undersökningar?  

Kvalitativa undersökningar involverar vanligtvis förstahandsiakttagelser genom intervjuer och fokusgrupper. Genom att använda metoder som telefonintervjuer kan företag effektivt få en djupgående förståelse för sina kunders tankar, känslor och beteenden. Istället för att bara mäta data i staplar och diagram, fångar kvalitativa undersökningar upp åsikter och attribut som inte nödvändigtvis kan kvantifieras.

Vad är fördelarna med kvalitativa undersökningar?  

Att genomföra kvalitativa undersökningar kan verka överväldigande, men det finns en hel del fördelar med det. För att nämna några; En av fördelarna med telefonintervju är att svarsfrekvensen uppnår närmare 60%, jämfört med vanliga webbutskick som sällan når över 4-20%. 

En annan fördel är att få en djupare input från målgruppen som man fokuserar på, det kan vara problem, fördelar eller annan viktig information som man vill analysera och bearbeta. Kvalitativa undersökning fångar upp aspekter med insikter genom att belysa alla typer av känslor, stämning och föränderliga attityder. Med telefonintervjuer hjälper det att se trender och kan hjälpa till att spåra de saker som respondenter värdesätter.  

En annan fördel är även deltagarengagemang där respondenter kan uttrycka sig fritt i öppna frågor och fritextsvar. Det betonar också att individuella bidrag är värdefulla, därav tenderar den engagera respondenter mer. En del av framgången ligger i kvalitativ forskning för att få en helhetsbild, ni kan få enklare definitiva svar på frågor om vad respondenterna tycker om ert företag jämfört med konkurrenternas?   

Att ta tillvara på den mänskliga aspekten 

Att ta med den mänskliga aspekten av kvalitativ undersökning som telefonintervju kan underlätta den sista fasen av företagets projekt. Genom telefonintervjuer har du möjlighet att ställa frågorna som genererar mätbara svar och resultat, men du ges även möjlighet att ställa och följa upp på öppet ställda frågor. Det är värdefullt för uppdragsgivare att höra kunder hur de beskriver företaget med sina egna ord och med det kan det hjälpa företaget att hitta svagheterna för på sikt för att vända till styrkor, på så sätt generar större framgång. 

I telefonintervjun får vi en dialog med era kunder och vi har möjlighet att ställa följdfrågor vid kritiska punkter för att fånga upp spontana kommentarer och åsikter, vilket hjälper er att få högre kunskaper från era kunder.  

Similar posts

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få de senaste insikterna!